Atypisch rekruteren, de cijfers geven ons gelijk
Eigen lof stinkt. Toch gooien we voor één keer alle bescheidenheid overboord. Omdat we vinden dat het mag. Zes maanden na onze opstart hebben we namelijk voor 23 talenten een nieuwe job gevonden. Daarvan zijn er vandaag slechts 2 afgehaakt, goed voor een succesratio van ruim 91%. Dat is uitzonderlijk hoog voor de sector. Yeah, we rock! Hoe we dat als start-up voor elkaar krijgen, leggen we graag even uit.
Kwaliteit boven kwantiteit
Even terug naar september 2018: Rock Recruitment ziet het levenslicht, als het geesteskind van de twee jonge, dynamische onderneemsters die wij zijn. Onze ambitie? Hét selectiekantoor bij uitstek worden voor vaste bediendejobs in West- en Oost-Vlaanderen. Dat dat niet zal lukken door het concept van vorige HR-ervaringen te kopiëren, weten we maar al te goed. Nee, we leggen de lat hoger en we focussen op kwaliteit. In plaats van zoveel mogelijk gesprekken en ‘halve matches’ te scoren, dragen we enkel talenten voor waarvan we rotsvast overtuigd zijn dat ze de juiste match zijn. Daarom hebben we van ‘goed luisteren’ onze prioriteit gemaakt. Tijdens interviews gaan we echt in de diepte. Omdat we geloven dat persoonlijke competenties en motivatie – als opvolgers van kennis en ervaring – steeds zwaarder doorwegen in het selectieproces.
De omstandigheden zitten mee
Oké, we worden ook wel gediend door de tijdsgeest. Bedrijven doen vandaag steeds vaker een beroep op professionele partners om het juiste talent te zoeken, te screenen en te rekruteren. Terwijl uitzendarbeid blijft dalen, zit gespecialiseerde werving en selectie in de lift. Op die algemene trend surfen wij mee, maar met gewoon volgen kom je er ook niet. We willen het verschil maken. Op basis van onze cijfers blijkt dat ook te lukken. Meer dan 90% succesvolle aanwervingen is echt bovengemiddeld.
Geen antwoorden zonder vragen
Voor werkgevers gaan wij op zoek naar dat ene passende profiel. Werkzoekenden zetten we dan weer op weg naar een inhoudelijk interessante job die aansluit op wat ze echt willen. ‘Met doorgroeimogelijkheden’ en ‘flexibele werktijden’ mogen dan wel aanlokkelijk klinken, maar wil onze kandidaat dat wel? Wat is voor hem of haar het belangrijkste? De balans tussen werk en privé of de ambitie om recht naar de top te gaan? Vragen stellen en in de huid kruipen van kandidaten vormt de basis van ons volledige rekruteringsproces. We nemen onze tijd om de verwachtingen in kaart te brengen en gaan pas daarna op zoek naar een ‘match’.
Innovatief rekruteren
Rock Recruitment wil het dus graag ‘anders’ doen. Ook de keuze van onze ‘atypische’ werkplek sluit daarbij aan. We zitten namelijk in Hangar K in Kortrijk. Een co-creatiehub voor start-ups die elkaar versterken in hun groeiambities. Het is dat soort samenwerking waar we ook met onze kandidaten en klanten naar streven. Vanuit een open kijk en een dynamische aanpak. Een aanpak die we in vraag durven stellen. De strategie die we hebben gekozen, mag vandaag wel de juiste lijken, maar is dat binnen zes maanden nog zo? We zijn al razend benieuwd. En ondertussen rocken we naarstig verder.
Geplaatst op 25.Apr.2019